mandag den 30. december 2013

Kransekager

Til nytårsaften skal man da have kransekage. Jeg er dog ikke så vild med det kransekage man køber, hverken i supermarkedet eller hos bageren. Jeg synes det er for tørt og kedeligt. Så for et par år siden forsøgte jeg mig med at lave mine egne. Det blev dog ikke til en krans, men til små toppe. De smager virkelig godt og man kan sagtens spise mere end én.


Ingredienser:
400 g. marcipan
160 g sukker
80 g. past. æggehvide (lidt under 2 bæger)
80 g. smuttet, hakket mandler

Det hele æltes sammen og formes til brød eller små toppe. Kom lidt vand på fingrene, så klister dejen ikke så meget til hænderne og kagerne får en pænere overflade.
Kagerne bages i ovnen i 10 - 12 min. ved 200 grader.

Pynt:
100 g flormelis
resten af æggehviderne

Flormelis og æggehvider røreres godt sammen og fyldes i sprøjtepose (fryseposer kan bruges) med et meget lille hul. Pynt kagerne som du har lyst til.



Pakket og klar til fest

Ingen kommentarer:

Send en kommentar